Beskrivelse av ledelsessystemet for Kvalitet
ISO NS-EN ISO 9001:2015
Altech AS
Denne beskrivelsens formål er å sikre at lLtech AS har utviklet og etablert et styringssystem som er i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, standarder og øvrige krav som stilles til vår virksomhet.
Beskrivelsen er et resultat av den prosess som kreves av den siste utgaven av NS-EN ISO 9001:2015
Beskrivelsen har den hensikt å:
- dokumentere ledelsessystemet for kvalitet
- fastsette omfang av systemene
Dette dokumentet vil være et levende dokument hvor vi skal dokumentere løpende endringer i vår organisasjon og produkter, og hvilken betydning dette har for vårt ledelsessystem og sikre at vi oppdaterer systemet når det er nødvendig. Dette vil sikre at vi til enhver tid har oppdatert systemet som har en risikobasert tilnærming.
Virksomhetsbeskrivelse (se utvidet virksomhetsbeskrivelse)
Altech selger ventiler og tilhørende prosessutstyr til privat næringsliv og offentlig sektor. Vi arbeider kontinuerlig for å knytte til oss gode leverandører og produkter som gjør oss attraktiv som en leverandør.
Visjon
Et langsiktig mål er at Altech skal bli en attraktiv oppkjøpskandidat for større aktører i markedet.
Begrepet «langsiktig» er ikke nøye definert, men vi jobber heller med mål innen en tidsramme på 5 år. Mål og visjoner er forankret i styret og blant eierne.
Altech har som mål om å bli en sterk og kjent leverandør til uttalte bransjer. Hovedfokuset er, og vil fremdeles være på oppdretts- og fiskenæringen. I tillegg til det har vi etter hvert også fått kunder i helt andre bransjer som også vil bli gitt prioritet. Vi skal tilby utstyr som blir forbundet med god til høy kvalitet. Målsettingen er at vi i langt større grad enn tidligere skal bli foretrukket leverandør også på større prosjekter, og at vi innen 2027 når en omsetning på NOK 20-25 millioner. I perioden prioriteres vekst i omsetning høyere enn resultatmargin. Selskapet skal likevel levere positivt resultat hvert driftsår. Parallelt med organisk vekst skal egen organisasjon utvikles og utvides.
Kvalitetspolitikk
Vi setter fokus på kundens tilfredshet og skal levere forventet produkt/tjenester til avtalt tid, samt være kostnadseffektive og levere produkter av ønsket kvalitet. Våre kunder skal kunne assosiere ALtech AS som en stabil leverandør av produktene.
Produkt-/ tjenestespesifisering blir gjort ved inngåelse av kontrakt. Vi har som formål å være den foretrukne på de produkter og tjenester vi tilbyr, gjennom å møte kundens krav og å være best på levering, kvalitet og service.
Kvalitetsmål
Våre kvalitetsmål er forankret i vår kvalitetspolitikk. Vi skal bli sertifisert iht ISO 9001:2015 og denne standarden skal etterleves. Vi jobber med tiltak som forbedrer vårt kvalitetsarbeid og forhindrer negativ påvirkning i forbindelse med leveringer. Vi har en nullfeilvisjon som tilsier at alle oppdrag skal utføres riktig første gang.
Målene er:
- Ingen utgangsfaktorer med avvik
- Ansatte skal til enhver tid ha nødvendig kompetanse
- Ingen kundeklager. Alle kunder skal være fornøyde.
- Vi skal drive vår virksomhet til en kostnad som gir fortjeneste og oppfylte mål for avkastning på kapital og arbeidsinnsats.
Dette oppnås ved bl.a. å utføre følgende tiltak:
- Opplæring for alle ansatte og holdningsskapende arbeid
- Rapportering av kvalitetsavvik
- Årlige interne revisjoner
- Årlige ledelsesgjennomganger
- Utføre risikovurderinger i forkant av kontrakter og ordre.
Ledelsens ansvar
Daglig leder er ansvarlig for oppnåelse av virksomhetens planer og målsetninger og for anskaffelse av nødvendig kompetanse, utstyr og ressurser
Ledelsens gjennomgang
Altech AS sin ledelse, gjennomgår ledelsessystemet for kvalitet en gang i året. Her blir målsetting og effektivitet drøftet og eventuelle tiltak til forbedring nedfelt i rapportene. Ledelsens gjennomgang skal gjennomføres i henhold til dokumenterte krav og prosedyrer. Den skal baseres på resultater fra kvalitet arbeidet, og fra innspill fra eventuelt ansatte. Kvalitet arbeidet skal evalueres og korrigeres og eventuelle forbedringer skal iverksettes. Daglig leder er ansvarlig for at dette gjennomføres og dokumenteres.
Internrevisjon
Revisjoner skal gjennomføres i henhold til revisjonsprogram. Revisjonene skal fortrinnsvis tilpasses områder som er kritiske i forhold til kvalitet og miljø. Den skal gjennomføres av personer som har relevant kompetanse. Resultatet skal legges inn i avvik og forbedringssystemet. Nødvendig korrigerende tiltak skal gjennomføres av de som er ansvarlig for det berørte området. Daglig leder skal følge opp at tiltak blir gjennomført og kontrollert. Revisjonsresultatet skal bl.a brukes som inngangsfaktorer til ledelsens gjennomgang.
Opplæring
Alle faste ansatte i Altech AS skal gjennomføre opplæring i kvalitet systemet. Vikarer og innleide skal få opplæring i forhold til de oppgaver de skal utføre. Opplæringsbehovet planlegges og gjennomføres av Daglig leder.
Kommunikasjon
Intern:
Alle ansatte skal ha tilgang til informasjon om styringssystemene. Nyansatte skal gis informasjon om dette. Interne møter vil være en informasjonskanal for kommunikasjon av kvalitetsrelaterte saker.
Ekstern:
Altech AS ønsker å holde en åpen dialog med sine omgivelser. Henvendelser fra eksterne vedrørende kvalitetsmessig arbeid skal besvares av daglig leder, eller den han gir myndighet til. Henvendelser av betydning skal dokumenteres.
Daglig leder er ansvarlig for at alle pålagte registreringer blir utført, dokumentert og arkivert. Videre er han ansvarlig for at arkiverte dokumenter blir oppbevart slik at dokumentert informasjon blir tilstrekkelig beskyttet mot forringelser, tap og skade.
Geografisk omfang av kvalitetssystemet
Systemene omfatter all vår virksomhet som:
- Hovedkontor, verksted og lager på Rødmyr i Skien
- Oppdrag hos kunde
Funksjonskrav til kvalitet systemet
Beskrivelse av ledelsessystemet, prosessbeskrivelser med verdikjede, prosedyrer, skjemaer, planer og hjelpemidler som maler, sjekklister og rapporteringsskjemaer. Disse skal være hensiktsmessig tilgjengelig der oppgaver og aktiviteter utføres.
Systemer og hjelpemidler som er relatert til kvalitet systemet
Altech AS har systemer som er relatert til kontorstøtte, prosjektstøtte, og programvare relatert til multimedia produksjon.
De viktigste systemene er:
- Uni Ecconomy
- Office 365
Forhold som er vurdert:
- Hvor mange områder skal ledelse systemet omfatte.
- Hvilke lovpålagte krav må tas hensyn til
- Hvilke frivillige standarder skal velges.
- Krav fra bl.a. styret, eiere, myndigheter, ansatte og kunder
Interne og eksterne interessepartner, interne og eksterne forhold
Det er kartlagt og dokumentert de aktuelle interessepartner som Altech AS har og hvilke krav og forventninger disse har til virksomheten.
Hensikten med å identifisere interessepartnere er å sikre at styringssystemene til Altech AS omfatter alle krav som stilles til vår virksomhet. Synliggjøring av krav og forventninger samt vurdering av risiko og positive muligheter skal danne grunnlaget for Altech AS sitt kvalitetssystem. Dette er et krav i ISO 9001:2015 som stiller krav til en « Risikobasert tilnærming» av systemene.
En interessepartner = person eller organisasjon som påvirker eller kan bli påvirket av, eller oppfatter dem selv til å bli påvirket av en beslutning eller en aktivitet ( ref ISO 9001:2015 pkt 4.2)
Det er etablert en risikovurdering som synliggjør risiko og muligheter for interessepartnernes krav og forventninger, samt for interne og eksterne forhold i virksomheten.
Konsept Prosessorientert kvalitetssystem
Det er besluttet å utarbeide et prosessorientert kvalitetssystem med risikobasert tilnærming ( ref ISO 9001:2015, pkt 4.4
Kvalitetsstyringssystem )
Vår hovedprosess er:
- Levering av ventiler med tilbehør
Våre underprosesser er for levering av ventiler med tilbehør er:
- Innkjøpsordre/bestilling
- Bestilling og mottak av ordrebekreftelse
- Mottak av varer
- Montering og testing
- Levering til kunde
Ledelsessystemenes dokumentasjon
Systemenes dokumentasjon består av en kombinasjon av programvare, prosedyrer, analyser, beskrivelser, dokumentmaler, skjemaer, sjekklister og dokumentert informasjon.
Den valgte programvare vil sikre en effektiv kontordrift og utvikling og gjennomføring av både klasseroms kurs, og bedriftsinterne kurs.
Programvare er også valgt utfra evnen til å oppbevare dokumentert informasjon på en sikker og trygg måte.
Prosedyrer – verdikjede og prosesser
Det er også utarbeidet en oversikt over verdikjeder med prosesser og aktiviteter med nødvendige prosedyrer og info om punkter i kvalitetsstyringssystemet.
- Maler
Maler utarbeides der det er nyttig - Sjekklister
Sjekklister utarbeides der det er viktig å enten huske f.eks kontrollpunkter og/eller hvis det skal dokumenteres i ettertid at aktivitetene er utført ihh til krav.
Samsvar med internasjonale standarder
Det er valgt å bruke følgende internasjonale standard som referanser til ledelsessystemene i ALtech AS:
NS-EN ISO 9001:2015