Utskriftsvennlig versjon


Altech AS - Virksomhetsbeskrivelse
 
KORT BESKRIVELSE
Altech selger ventiler og tilhørende prosessutstyr til privat næringsliv og offentlig sektor. Vi arbeider kontinuerlig for å knytte til oss gode leverandører og produkter som gjør oss attraktiv som en leverandør.   

Historikk 2002-2022
Siden 2002 har Altech primært levert utstyr til fiskenæringen. Det har naturlig også vært noe salg til annen industri. Omsetningen har hovedsakelig kommet ved salg av utstyr fra et fåtall leverandører som vi har hatt et agentur for. Det har også vært forsøk på å etablere et eget brand og en egen produktlinje spesielt rettet mot fiskerinæringen.
 
2018 ble et viktig veiskille i form av at Altech skiftet eiere. De nye eierne har ganske andre mål og visjoner enn tidligere eier. Fokus har vært å øke omsetningen og i langt større grad markedsføre Altech også til andre bransjer. Det var nødvendig for å beholde viktige agenturer og ikke minst for å knytte til seg nye attraktive leverandører og etablere nye kundeforhold. Langt på vei har det lykkes. Omsetningen har 3-4 doblet seg og nye kundeforhold er etablert samtidig som man har lykkes å utvikle de eksisterende kundene.
 
Visjon og mål
Et langsiktig mål er at Altech skal bli en attraktiv oppkjøpskandidat for større aktører i markedet.
Begrepet «langsiktig» er ikke nøye definert, men vi jobber heller med mål innen en tidsramme på 5 år. Mål og visjoner er forankret i styret og blant eierne.
 
Altech har som mål om å bli en sterk og kjent leverandør til uttalte bransjer. Hovedfokuset er, og vil fremdeles være på oppdretts- og fiskenæringen. I tillegg til det har vi etter hvert også fått kunder i helt andre bransjer som også vil bli gitt prioritet. Vi skal tilby utstyr som blir forbundet med god til høy kvalitet. Målsettingen er at vi i langt større grad enn tidligere skal bli foretrukket leverandør også på større prosjekter, og at vi innen 2027 når en omsetning på NOK 20-25 millioner. I perioden prioriteres vekst i omsetning høyere enn resultatmargin. Selskapet skal likevel levere positivt resultat hvert driftsår. Parallelt med organisks vekst skal egen organisasjon utvikles og utvides.


Viktige oppgaver
Vi har definert 5 viktig oppgaver som vi mener det er nødvendig å å fokusere på for å nå våre mål og visjoner. Oppgavene er konkrete, og evaluering av i hvilken grad har gjennomført oppgavene blir hvert år tatt opp i styret.

1. Intern kompetanseutvikling
Nye produkter og nye markeder krever mer og annen kompetanse.
Kompetanseutvikling skal aktivt søkes fra ledelse og ansatte. Kan også komme i form av nyansettelser.
 

2. Etablere mer faste leverandører
Vi blir ALDRI bedre enn de produktene vi selger og de leverandørene vi representerer. Derfor er valg av leverandører uhyre viktig. Selv om vi er et lite firma, og nær sagt må selge det vi kan, skal vi aktivt jobbe for å begrense antall leverandører. Målet er å ha 2-3 leverandører innen hver produktgruppe.
 

3. Etablere leverandøravtaler
Altech har noen få viktig produkter. Dessverre har vi ikke et eksklusivt agentur. Eksklusive agenturer er vanskelig å få, men heller ikke avgjørende. I enkelte tilfeller kan det til og med være en negativ faktor siden det gjerne forplikter både mht omsetning og restriksjoner hva annet vi kan selge.
 
Det vi imidlertid må søke er å få langsiktige avtaler. Når vi markedsfører og gjør et produkt kjent i markedet vil det alltid være en fare for at større firmaer vil forsøke å få en eksklusiv avtale med leverandør. For en leverandør kan det utmerket god være fristende og lukrativt å inngå en avtale med en stor distributør i Norge. Juridisk vil kanskje ikke en slik underskrevet avtale holde mål, men en underskrevet avtale vil alltid forplikte mer bare en muntlig.
 

4. Prosjektleveranser
Skal vi nå målet med en omsetning på Nok 20 mill innen 2027 må vi ha langt flere prosjektleveranser enn det vi har pr i dag. I dag består omsetningen i stor grad av mange mindre salg. Norge er stappfull av store prosjekter som inneholder store kvanta av ventiler. Ofte blir ventilleverandører bedt om å gi tilbud. Vi skal hvert år definere og etablere kontakt med 5 nye selskap som kategoriseres som totalleverandører. Målet er med andre ord at vi får lov å bli med å tilby når disse store jobbene er ute. Dette er en sammensatt oppgave som krever mye av oss på flere områder; som for eksempel økonomi, produktsammensetning, markedsføring, tilstedeværelse, osv. Likevel den aller viktigste ressursen er våre selgere. Det er her initiativet må komme fra.
 

5. Alene er vi gode – sammen er vi uslåelig
Som en liten aktør i et stort marked vil det alltid være noen som er bedre enn oss på noe. Noen som kan mer, noen som har bedre kontakter, noen som har mer penger, noen som har bedre produkter, noen som har kortere leveringstid. Samtid er det alltid noen kan dra nytte av oss. Finner vi hverandre er det en plattform for et samarbeid. Vi skal derfor alltid være åpne for å motivere til samarbeid både med potensielle forhandlere, ukjente aktører og kanskje til og med det som oppfattes som konkurrenter. Ja, marginene blir mindre, men husk at vi i en periode nå prioriterer omsetning.