Prosessbeskrivelse

1. Innkjøpsordre /bestilling
Ved mottak av en innkjøpsordre skal denne straks registreres i vårt salgssystem. Når dette er gjort skal det alltid sendes en ordrebekreftelse til kunden. Denne skal sendes så raskt som mulig etter at PO er mottatt.
Det skal gå frem av ordrebekreftelsen hva vi oppfatter som bestilt, og hva vi kommer til å levere hvor, og til hvilken pris.
Om vi trenger priser og leveringstid fra vår leverandør, så bør dette foreligge innen 3 dager.
2. Bestilling og mottak av ordrebekreftelse
En bestilling skal alltid utføres på e-post, med et eget unikt PO-nummer. Det jobbes for å få dette inn i eget innkjøpssystem.
Ved bestilling etter mottatt PO er det viktig å sjekke at vi bestiller riktig vare.
Det skal fremgå av bestillingen at ordrebekreftelsen bør komme etter 3 dager. Om ikke dette er mulig, skal man be om en dato for mottak av ordrebekreftelse.
Kunden skal holdes oppdatert.
Mange ganger tar det tid å få en ordrebekreftelse fra våre leverandører. Sørg for at kunden er oppdatert om prosessen.
3. Mottak av varer
Innkommende varer skal alltid, og så snart som mulig telles og kontrolleres.
Kontroller varen opp mot vedlagt pakkseddel, samt opp mot mottatt ordrebekreftelse.
Varene skal sjekkes for eventuelle skader. Ved skader på varen skal man kontakte befrakter med bl.a. bildedokumentasjon. Det skal alltid tas bilde om det er transportskade.
Ved feil i varemottak skal leverandør kontaktes så snart feilen er oppdaget
Hører varene til en mottatt PO og skal sendes kunde, så ta ut de varene som skal ut, og resten legges på lager
4. Montering og testing
Ved montering av f. eks. aktuator, magnetventil, endebrytere og limit switch skal disse alltid testes før videresending til kunde.
Ventilene skal ved testing «opp i benk» og etter at aktuator er montert skal disse kobles til strøm og-eller luft og ventilen skal da kjøres og kontrolleres.
Ved luftaktuerte ventiler skal også bestillingen sjekkes om denne skal levers «normal åpen (NO) eller «normal stengt» (NC)
ALDRI send en ventil helt stengt – det skader gummi
5. Levering til kunde
Før levering skal all dokumentasjon være sendt på e—post. Datablad og IOM-manualer skal være et minimum.
Sertifikater skal følge med om dette er inkludert i bestillingen.
Huk av på pakkseddelen etter hvert som man pakker, og forsikre deg at alt er med i forsendelsen.
Sjekk at varen er forsvarlig pakket. Bruk bobleplast og papp der det er hensiktsmessig.
Bruk alltid Altech-tape på kolliet. Til og med der du ikke trenger. Det er markedsføring.
Klistre alltid pakkseddelen i plastlommen
på utsiden av kollien.