Ledelsen gjennomgang - Mal


Ledelsens gjennomganger

Sist oppdatert: 12.06.2022
Utarbeidet av: Bjørn Brattberg
Godkjent av Aslak Jørstad


1.0 Hensikt og omfang

Hensikten med denne prosedyren er å sikre at organisasjonen utfører ledelsens gjennomgåelse. Hensikten er å gjennomgå informasjon om prestasjonen til kvalitetssystemet for å kunne bestemme om det er:


a)     Hensiktsmessig – tilfredsstiller det fortsatt hensikten?

b)     Tilfredsstillende – er det fortsatt tilstrekkelig?

c)     Virkningsfullt – oppnås de ønskede resultatene fortsatt?



2.0 Ansvar og myndighet

Daglig leder er ansvarlig for at denne prosedyren blir kjent og fulgt.



3.0 Krav og metode til ledelsens gjennomgåelse

Noen aktiviteter i ledelsens gjennomgåelse kan utføres på forskjellige nivåer av organisasjonen såframt resultatene gjøres kjent for daglig leder. Det er ikke påkrevd at alle inngangsfaktorer til ledelsens gjennomgang tas opp samtidig.


Organisasjonen skal se på hvordan den kan sikre at alle kravene i ISO 9001 blir overholdt.


Ledelsens gjennomgåelse skal utføres årlig. Fortrinnsvis på slutten av året.



4.0 Inngangsfaktorer til ledelsens gjennomgåelse

Ved planlegging og gjennomføring av ledelsens gjennomgåelse skal man etablere hvilke inngangsfaktorer man bør vurdere ved evaluering av prestasjonen til og virkningen av systemet for kvalitet. Det skal tas hensyn til:


a)      Status for tiltak fra tidligere gjennomgåelser

b)     Endringer fra interne og eksterne forhold som er relevante

c)      Informasjon om prestasjonen og virkningen av ledelsessystemet for kvalitet, inklusive trender innenfor:

1.      kundetilfredshet og tilbakemeldinger fra relevante interessepartnere

2.      i hvilken grad kvalitetsmålene er oppnådd

3.      prosessers prestasjon og samsvar for produkter og tjenester

4.      avvik og korrigerende tiltak

5.      resultater fra overvåking og måling

6.      revisjonsresultater

7.      eksterne leverandørers prestasjon



Man bør også tas hensyn til:


a)      ressurser tilstrekkelighet

b)     virkning av tiltak iverksatt for å ta hensyn til risikoer og muligheter

c)      muligheter for forbedring


Man kan også ta med ytterligere elementer som f.eks. økonomiske resultater, nye forretningsmuligheter eller relevant informasjon om problemer.



5.0 Utgangsfaktorer for ledelsens gjennomgåelse

Utgangsfaktorer fra ledelsens gjennomgåelse skal omfatte beslutninger og tiltak relatert til mulighetene for forbedring, endringene som trengs og de nødvendige ressursene. Status for tiltakene som ble identifisert bør inkluderes som en inngangsfaktor til neste aktivitet innenfor ledelsens gjennomgåelse.


Man skal oppbevare dokumentert informasjon som bevis på resultatene fra ledelsens gjennomgåelse.


Skjema for ledelsens gjennomgang brukes.


Fortløpende arkivering av ledelsens gjennomganger

Ledelsens gjennomgang 01.12.2022